TE-palvelut tarvitsevat uudistamista
Kansanedustaja Juha Pylväs kysyy työ- ja elinkeinopalveluiden uudistamisesta ja palveluprosessin parantamisesta. TE-palveluiden tavoitteiden mukaan palvelut ovat asiakkaiden tarpeisiin vastaavia, mutta tämä ei useinkaan kohtaa todellisuutta työnhakijoiden ja - tarjoajien arjessa, Pylväs toteaa.
- Pelkästään tavoitettavuus TE-palveluissa on huono. TE-palveluiden asiakaskontaktit on ohjattu suurimmalta osalta verkkoon. Palveluita hoidetaan myös puhelimitse, mutta tavoitettavuus on huono tai mahdoton. Digitalisaatio tarjoaa tulevaisuudessa uusia mahdollisuuksia, mutta asioita pitää muuttaa jo nyt, Pylväs sanoo. Miksei TE-palveluiden palveluprosessissa ole samaa sujuvuutta kuin esimerkiksi monissa terveyspuolen palveluissa tai verohallinnossa?
Julkisen talouden suunnitelmassa vuosille 2017-2020 luvataan uudistaa TE-toimistojen palveluprosessia. TE-palvelut täytyy saada vastaamaan paremmin yhteiskunnan ja asiakkaiden tarpeisiin, eikä toimimaan vain hallintona hallinnon vuoksi. Tähän viitaten kansanedustaja Pylväs jätti aiheesta kirjallisen kysymyksen tiistaina.