Maakuntauudistuksesta

29.10.2017
Viimeiset viikot on jälleen pyörineet sosiaali- ja terveysuudistuksen ympärillä. Milloin sote kaatuu, kuka neuvottelee ja mitä neuvottelee, keneltä kysytään neuvoa ja mihin lopulta päädytään? Asian voisi varovaisesti sanoen kuplivan reilusti yli reunojen. Suunnissa on ollut hallituskumppaneiden osalta oikomista ja painotukset kääntyneet liikaa joidenkin kannattaman markkinatalouden puolelle.
Samalla uudistuksen iso kuva on unohdettu täysin. Keskustan vahvasti ajama maakuntauudistus tarkoittaa ensisijaisesti maakuntahallinnon tulemista suomalaiseen yhteiskuntaan. Tämä uudistus poistaa lähes 400 erilaista organisaatiota, jotka nyt toimivat maakuntien alueilla eri tasoilla. Jos tuo valtava määrä erilaisia organisaatiota supistetaan 18 maakunnan hallintoon, mielestäni organisaatiot vähenevät merkittävästi. Samalla kansanvalta lisääntyy oleellisesti. Nyt ei piilotella päätöksentekoa erilaisiin kuntayhtymiin, vaan päätöksiä tekevät reilusti vaaleilla valitut maakunnan päättäjät.
Arvostelijat ovat maalailleet kauhukuvia hallintohimmelien ja byrokratian lisääntymisestä. Outoa näissä arvosteluissa on, miksi hallintoa ei haluttaisi yksinkertaistaa ja siirtää tehtäviä valtiolta maakunnille. Samalla on pakko ihmetellä myös sitä, että aiemmin on jo esitetty pakkokuntaliitosten myötä kuntapohjaista palvelujen järjestämistä, joka kyllä todettiin perustuslain vastaiseksi. Suomen upean tulevan toisen sadan vuoden historian saavuttamiseksi olisi nyt kaikkien vihdoinkin puhallettava yhteen hiileen ja uudistettava maakunnallista hallintojärjestelmää.
Maakuntauudistuksen raaka totuus on tämä. Keskushallinnolta vedetään nyt valtaa kourakaupalla maakuntiin. Päätökset tehdään jatkossa huomattavasti lähempänä kansalaista ja alueita. Nyt kansalaiset ihan aidosti pääsevät itse vaikuttamaan moniin oman asuinalueensa ja maakuntansa päätöksiin kuntatason lisäksi. Tosiasia Suomen kaltaisessa pitkässä maassa on, että maakunnat ovat huomattavasti erilaisia. On aivan toisenlaiset tavoitteet ja toiveet Lapissa kuin Uudellamaalla, saati Keski-Pohjanmaalla taikka Kainuussa. Uudistuksen jälkeen maakunnat voivat aidosti vahvistaa omia vahvuuksiaan ja päättää omista tavoitteistaan. Eduskunta antaa vain väljät raamit lainsäädännöllä, jota maakunnan päätöksentekijät voivat omilla painotuksilla korostaa.
Maakuntahallinto on Keskustan sadan vuoden unelma. Siinä unelmassa ei ole mitään hävettävää, vaan tuo unelma on tavoittelemisen arvoinen. Maakunnilla vahvistetaan alueiden valtaa omiin päätöksiinsä ja siirretään vastuuta omasta alueesta alueen päättäjille. Moni kansalainen keskusteluissa viittaa Helsingin herrojen kabinettipäätöksiin ja tavallisen ihmisen arjesta erkaantumiseen. Noihin syytöksiin tulee siis uudistuksen myötä muutos. Jatkossa ei tarvitse haukkua ministeriöiden virkamiehiä, kun saa surutta kiinnittää huomion oman alueensa päätöksiin ja päättäjiin.
Maakunta- ja soteuudistuksen tavoitteena on tuoda Suomi lähemmäs eurooppalaista päätöksentekomallia. Siinä luotetaan alueiden osaamiseen ja vahvuuksiin. Alueille luodaan myös uusia mahdollisuuksia yhteistyöhön. Tähänkin uudistukseen tulisi suhtautua mahdollisuutena, ei ainaisena muutoksen peikkona.
17.03.2023Välitilinpäätöksen aika
09.03.2023Talouskasvu lähtee yrityksistä
24.02.2023Talous kuntoon - byrokratia kuriin
27.01.2023Edunvalvontaa
26.01.2023Veroasiaa vaalikentille
18.01.2023Vaikuttamisen paikka
09.01.2023Tieteellinen totuusko
28.12.2022Sähköä ilmassa
18.11.2022Näpit irti metsistä
03.11.2022Elintärkeä energia
20.10.2022Ministeriöiden uudelleenjärjestely perusteltua myös Suomessa
07.10.2022Vakavia aikoja
21.09.2022Talousvaalit lähestyvät
14.09.2022Vaalit lähestyy, vaihtoehdot esiin
09.09.2022Siperia opettaa
08.09.2022Luovun eduskuntaryhmän puheenjohtajan tehtävästä
07.09.2022Sormi kansan pulssilla
24.08.2022Kriiseistä alkaa tulevaisuuden menestys
23.08.2022Puhe eduskuntaryhmän kesäkokouksessa Porissa
05.08.2022Suomen ja suomalaisten asiat kuntoon
17.06.2022Kyse on suomalaisten pärjäämisestä
15.06.2022Kansalaisten pärjääminen
15.06.2022Kyse on pärjäämisestä
19.05.2022Miten tästä eteenpäin
18.05.2022Edunvalvontaa tarvitaan
18.05.2022Historian havinaa
11.05.2022Omavaraisuussopimuksella turvaa kriiseihin
09.05.2022Pylväs jättää eduskunnan
20.04.2022Perusasiat kuntoon
20.04.2022Huoltovarmuutta
09.04.2022Tarvitaan kansallinen omavaraisuussopimus
07.04.2022Perusasioiden politiikkaa
23.03.2022Huolenpito turvallisuudesta on tärkeintä
10.03.2022Uusi aika
24.02.2022Tukalia aikoja
23.02.2022Energiaongelma
18.02.2022Energian hintojen nousuun täsmätoimenpiteitä
17.02.2022Vakaasti eteenpäin
27.01.2022Kansa on puhunut, pulinat pois
13.01.2022Lähipalvelut vai keskittäminen?
04.01.2022Sinä päätät, kuka päättää
22.12.2021Koulutuspaikkoja maakuntiin
03.12.2021Pitääkö olla huolissaan?
24.11.2021Kotiseutupolitiikka kunniaan
27.10.2021Tiukka ote talouden kasvuun
22.10.2021Pelataanko pitkää vai lyhyttä?
29.09.2021Maatalous ja yrityselämä budjetissa
18.09.2021Budjettiriihi
10.09.2021Poliisille lisää rahaa - suomalaisille turvallisempi arki
09.09.2021 15.20Neuvotella kannattaa aina
09.09.2021 11.00Keskusta on aina valmis neuvottelemaan
08.09.2021Työllisyyttä ja taloutta
05.09.2021Poliisin voimavarat kohdistettava kenttätyöhön
03.09.2021Pitää olla linja
01.09.2021Maatalous on ilmastonmuutoksen ratkaisu
26.08.2021Sanavalinnasta eduskuntaryhmän kesäkokouspuheessa
25.08.2021Puhe eduskuntaryhmän kesäkokouksessa Seinäjoella 25.8.
12.08.2021Porkkanaa, ei keppiä
05.08.2021Koronapassi vai rajoituksia
30.07.2021Linja se olla pitää
15.07.2021EU pysyköön lestissään!
23.06.2021Sote on poikkeuksellisen iso onnistuminen
18.06.2021Vaaleista ja vallasta
16.06.2021Vaalit on käyty
09.06.2021Demokratia vaatii tekijänsä
28.05.2021Uusiin saappaisiin
20.05.2021Puoliväliriihestä
29.04.2021Riihiteatteria vai aitoa huolta
21.04.2021Turpeeseen meni
14.04.2021Ylivieska on seutukaupunkien eliittiä
29.03.2021Elämänmakuinen vanhuus
17.03.2021Autoilu ja liikkumisen vapaus
16.03.2021Keskustan Kalmari, Kärnä, Savola ja Pylväs: Suomi tarvitsee arkijärkeä ja kestävää elvytystä
03.03.2021Lomituksen on toimittava myös poikkeusoloissa
03.03.2021Ihmisten aluepolitiikkaa Suomeen
24.02.2021Kohti väljempää Suomea
31.01.2021Energiapolitiikan ihmeellisyydet
13.01.2021Rakentaen vai repien
23.12.2020Äänestyksillä joulun viettoon
23.12.2020Joulunalusajan budjettiväännöt
19.11.2020Ylivieskaan harkinnanvaraista 1,5 miljoonaa euroa
21.10.2020Keltaisen värin aika
19.10.2020Jo riittää sähkön siirtohinnoilla ihmisten riistäminen ? Tarvitaan arkijärkeä hallitukselta ja kohtuullisuutta verkkoyhtiöiltä
18.10.2020Ratkaisuja turvetuottajille yhteisestä pöydästä
08.10.2020Niin makaa kuin petaa
24.09.2020Turvealan työpaikkojen menetys ja kulut korvattava yrittäjille
23.09.2020Budjetissa panostus perusasioihin
13.09.2020Poliittisilla avauksilla on vastuu
26.08.2020Panostusta laajakaistaan ja biokaasuun
13.08.2020Kiertotalouden mahdollisuus
29.07.2020Torjuntavoitto maaseudulle
16.06.2020Keskustalaiset tyytyväisiä terrorismilainsäädäntöön esitettyihin muutoksiin: Kotimaisten ääriliikkeiden toiminta pitää myös arvioida
15.06.2020Investointeja ja koulutusta!
03.06.2020Elvytysbudjetista rahaa myös liikennehankkeille
27.05.2020Ravintolat auki
07.05.2020Valtaa jaossa
15.04.2020Huoltovarmuuden turve
08.04.2020Yhdessä kriisin selätykseen
01.04.2020Yhdessä tästäkin selvitään
25.03.2020Yhdessä selviämme tästä

Näytä lisää »