Tieverkosto vaatii muutoksia

02.02.2017
Poliittiset päättäjät ja suurin osa tieverkostoa käyttävistä suomalaisista ovat sitä mieltä, että tieverkostomme on järkyttävän huonossa kunnossa ja keinoja asian korjaamiseen tarvitaan. Viime vaalikaudella parlamentaarinen työryhmä pohti liikenneverkon korjausvelkaa ja päätelmä oli, että asiasta tehdään tarkempi selvitys. Samaan päätyi nykyinen hallitus hallitusohjelmaa tehdessään, koska hallituspuolueiden mielestä koko Suomi ansaitsee kunnon tiet.

Kansallisessa energia- ja ilmastostrategiassa liikenteen päästövähennystavoite on kunnianhimoinen. Liikenteen päästöistä on vähennettävä puolet vuoteen 2030 mennessä. Liikenteeseen tulee lähivuosina kohdistumaan valtavia muutostarpeita hallituspohjasta riippumatta. Liikenne- ja viestintäministeriön nyt keskeytetyssä selvityksessä on esitetty rohkeita vaihtoehtoja. Nykyinen polttoaine- ja päästöverotukseen perustuva malli ei toimi tulevaisuudessa autojen käyttövoiman muuttuessa fossiilisista vähäpäästöisimmiksi, vaan joudumme hakemaan uusia ratkaisuja. Seuraavaksi asiaa lähdetään todennäköisesti pohtimaan parlamentaarisella työryhmällä.

Selvityksessä oli kriittisten kohtien lisäksi myös paljon hyvääkin tarjolla. Tieväylästön korjausvelka olisi selvityksen mukaan kuitattu 2030 mennessä. Verovähennyksiä olisi tehty, kun valtion budjetista olisi tieverkon kunnossapitomenot siirtyneet yhtiön hoidettaviksi. Yhtiö, jonka omistus oli selvityksen mukaan pilkottu Suomen valtiolle ja 18 maakunnalle, olisi voinut rahoittaa investointeja lainarahoituksella ja EU:n rahoituskanavista. Samaa mallia ovat monet kunnat käyttäneet siirtäessään osia toiminnastaan erillisiin yhtiöihin. Toki kunnatkin ovat saaneet yhtiönsä näin EU:n rahoitusjärjestelmiin sopiviksi. Liikenneverkkoyhtiö olisi rahoittanut toimintansa käyttömaksuilla. Esityksessä ne jäivät vielä turhan avoimiksi ja olisivat vaatineet tarkempaa keskustelua ja valmistelua.

Viimeiset pari viikkoa alueemme kuntia kouluvierailujen merkeissä kiertäneenä, en voinut välttyä ajatukselta tieverkoston kunnostamistarpeesta. Tiestön korjausvelka on niin mittava, että sitä on vaikea paikata valtion budjetista. Kun valtion talousarviota tehdään, sosiaali- ja terveydenhuollon menot ovat tärkeimpiä. Koulutuksestakin on vaikea enää kiristää. Seuraava suuri leikkauskohde ovat liikenteen menot, joista on aina helpompi ottaa. Jääneet vähät rahat käytetään vilkkaimpiin väyliin. Laaja maaseutu puree hammasta, ajaa entistä huonokuntoisempia teitä vanhemmilla autoilla ja maksaa tulevaisuudessa entistä kovempaa verotusta ilmastosopimusten vaatimusten mukaisesti. Tiestön kunnon heikkenemisen pysäyttämiseksi muutoksia pitää tehdä. Olipa malli minkälainen tahansa, sen pitäisi myös toimia vuoden 2030 liikenteelle.

Selvityksen kilometriseurantaa kavahdettiin, vaikka sillä olisi ollut voitu kerätä tien käyttömäärään perustuvaa korotettua tai alennettua tienkäyttömaksua. Jokaisen kännykästä paikkatiedot keräävät nyt jo Googlen kaltaiset jenkkiläiset jättifirmat puhtaasti liiketaloudellisesta halusta. Eikä kukaan kritisoi sitä seurantaa.
17.03.2023Välitilinpäätöksen aika
09.03.2023Talouskasvu lähtee yrityksistä
24.02.2023Talous kuntoon - byrokratia kuriin
27.01.2023Edunvalvontaa
26.01.2023Veroasiaa vaalikentille
18.01.2023Vaikuttamisen paikka
09.01.2023Tieteellinen totuusko
28.12.2022Sähköä ilmassa
18.11.2022Näpit irti metsistä
03.11.2022Elintärkeä energia
20.10.2022Ministeriöiden uudelleenjärjestely perusteltua myös Suomessa
07.10.2022Vakavia aikoja
21.09.2022Talousvaalit lähestyvät
14.09.2022Vaalit lähestyy, vaihtoehdot esiin
09.09.2022Siperia opettaa
08.09.2022Luovun eduskuntaryhmän puheenjohtajan tehtävästä
07.09.2022Sormi kansan pulssilla
24.08.2022Kriiseistä alkaa tulevaisuuden menestys
23.08.2022Puhe eduskuntaryhmän kesäkokouksessa Porissa
05.08.2022Suomen ja suomalaisten asiat kuntoon
17.06.2022Kyse on suomalaisten pärjäämisestä
15.06.2022Kansalaisten pärjääminen
15.06.2022Kyse on pärjäämisestä
19.05.2022Miten tästä eteenpäin
18.05.2022Edunvalvontaa tarvitaan
18.05.2022Historian havinaa
11.05.2022Omavaraisuussopimuksella turvaa kriiseihin
09.05.2022Pylväs jättää eduskunnan
20.04.2022Perusasiat kuntoon
20.04.2022Huoltovarmuutta
09.04.2022Tarvitaan kansallinen omavaraisuussopimus
07.04.2022Perusasioiden politiikkaa
23.03.2022Huolenpito turvallisuudesta on tärkeintä
10.03.2022Uusi aika
24.02.2022Tukalia aikoja
23.02.2022Energiaongelma
18.02.2022Energian hintojen nousuun täsmätoimenpiteitä
17.02.2022Vakaasti eteenpäin
27.01.2022Kansa on puhunut, pulinat pois
13.01.2022Lähipalvelut vai keskittäminen?
04.01.2022Sinä päätät, kuka päättää
22.12.2021Koulutuspaikkoja maakuntiin
03.12.2021Pitääkö olla huolissaan?
24.11.2021Kotiseutupolitiikka kunniaan
27.10.2021Tiukka ote talouden kasvuun
22.10.2021Pelataanko pitkää vai lyhyttä?
29.09.2021Maatalous ja yrityselämä budjetissa
18.09.2021Budjettiriihi
10.09.2021Poliisille lisää rahaa - suomalaisille turvallisempi arki
09.09.2021 15.20Neuvotella kannattaa aina
09.09.2021 11.00Keskusta on aina valmis neuvottelemaan
08.09.2021Työllisyyttä ja taloutta
05.09.2021Poliisin voimavarat kohdistettava kenttätyöhön
03.09.2021Pitää olla linja
01.09.2021Maatalous on ilmastonmuutoksen ratkaisu
26.08.2021Sanavalinnasta eduskuntaryhmän kesäkokouspuheessa
25.08.2021Puhe eduskuntaryhmän kesäkokouksessa Seinäjoella 25.8.
12.08.2021Porkkanaa, ei keppiä
05.08.2021Koronapassi vai rajoituksia
30.07.2021Linja se olla pitää
15.07.2021EU pysyköön lestissään!
23.06.2021Sote on poikkeuksellisen iso onnistuminen
18.06.2021Vaaleista ja vallasta
16.06.2021Vaalit on käyty
09.06.2021Demokratia vaatii tekijänsä
28.05.2021Uusiin saappaisiin
20.05.2021Puoliväliriihestä
29.04.2021Riihiteatteria vai aitoa huolta
21.04.2021Turpeeseen meni
14.04.2021Ylivieska on seutukaupunkien eliittiä
29.03.2021Elämänmakuinen vanhuus
17.03.2021Autoilu ja liikkumisen vapaus
16.03.2021Keskustan Kalmari, Kärnä, Savola ja Pylväs: Suomi tarvitsee arkijärkeä ja kestävää elvytystä
03.03.2021Lomituksen on toimittava myös poikkeusoloissa
03.03.2021Ihmisten aluepolitiikkaa Suomeen
24.02.2021Kohti väljempää Suomea
31.01.2021Energiapolitiikan ihmeellisyydet
13.01.2021Rakentaen vai repien
23.12.2020Äänestyksillä joulun viettoon
23.12.2020Joulunalusajan budjettiväännöt
19.11.2020Ylivieskaan harkinnanvaraista 1,5 miljoonaa euroa
21.10.2020Keltaisen värin aika
19.10.2020Jo riittää sähkön siirtohinnoilla ihmisten riistäminen ? Tarvitaan arkijärkeä hallitukselta ja kohtuullisuutta verkkoyhtiöiltä
18.10.2020Ratkaisuja turvetuottajille yhteisestä pöydästä
08.10.2020Niin makaa kuin petaa
24.09.2020Turvealan työpaikkojen menetys ja kulut korvattava yrittäjille
23.09.2020Budjetissa panostus perusasioihin
13.09.2020Poliittisilla avauksilla on vastuu
26.08.2020Panostusta laajakaistaan ja biokaasuun
13.08.2020Kiertotalouden mahdollisuus
29.07.2020Torjuntavoitto maaseudulle
16.06.2020Keskustalaiset tyytyväisiä terrorismilainsäädäntöön esitettyihin muutoksiin: Kotimaisten ääriliikkeiden toiminta pitää myös arvioida
15.06.2020Investointeja ja koulutusta!
03.06.2020Elvytysbudjetista rahaa myös liikennehankkeille
27.05.2020Ravintolat auki
07.05.2020Valtaa jaossa
15.04.2020Huoltovarmuuden turve
08.04.2020Yhdessä kriisin selätykseen
01.04.2020Yhdessä tästäkin selvitään
25.03.2020Yhdessä selviämme tästä

Näytä lisää »