Normien purkaminen etenee
Yhä useammin maakunnassa ihmisiä puhutellessa, nousee esiin kysymys normien
purkamisesta. Moni epäilee, että normien purkaminen on jäänyt sanahelinäksi.
Työ on onnistunut silloin, kun ihmiset eivät huomaa normien vähentyneen.
Silloin arki on muuttunut helpommaksi ja byrokratiaan liittyvä monimutkaisuus
on poistunut. Kaikkea emme ole onnistuneet vielä muuttamaan, mutta monia
kansalaisten arkea haittaavaa normeja on jo purettu.
Normien purkaminen ja turhan sääntelyn vähentäminen ovat
hallituksen työlistalla yksi tärkeimpiä asioita. Hankkeen tavoitteena on
helpottaa yritysten toimintaa ja kansalaisten arkea sääntelyä keventämällä ja
uudistamalla. Tällä tuetaan Suomen kasvua ja vahvistetaan kilpailukykyä. Työ
etenee edelleen määrätietoisesti, vaikka se ei uutiskynnyksiä aina ylitä.
Pääpaino säädösmuutoksissa ja kokonaisuudistuksissa on kuitenkin vuosilla
2016-2017.
Keskusteluissa ihmisten kanssa olen tuonut esiin joitakin esimerkkejä, mitä
normien purkusavotassa on jo tehty. Maa- ja metsätalousministeriö kevensi
sääntelyä esimerkiksi kasvinjalostusta, metsätietojärjestelmää, maatalouden
tukiasioita ja eläintautilain vaatimuksia koskien. Nämä ovat vain osa alaa koskevista
kevennetyistä normeista.
Myös ympäristöministeriön säädösten sujuvoittaminen on lähtenyt liikkeelle
rivakasti. Tähän mennessä on purettu luonnonsuojelulain sekä maankäyttö- ja
rakennuslain normituksia. Liito-oravia koskevista rajauksista luovutaan ja
suojelualueiden merkintää kevennetään. Maakuntakaavojen vahvistamismenettelystä
luovutaan ja poikkeamistoimivalta siirretään kuntiin. Näillä on merkittäviä
säästövaikutuksia ja ne nopeuttavat kaavakäsittelyjä.
Tulevissa uudistuksissa säädösten keventäminen on tärkeässä osassa. Ei ole
järkeä purkaa vanhoja haittaavia normeja, jos uusia lisätään koko ajan. Onkin
erityisen tärkeää miettiä, miten uutta lainsäädäntöä ja ohjeistuksia
muotoillaan, jotta ne eivät vaikeuta tahattomasti esimerkiksi yritysten toimintaa.
Yksi askel lainvalmistelun laadun kehittämisessä ja hallituksen esitysten
vaikutusarvioinnissa on lainsäädännön arviointineuvoston perustaminen. Sen
tehtävänä on arvioida erityisesti annettujen esitysten taloudellisia
vaikutuksia.
Normien purkaminen ei ole ainoastaan Keskustan tavoite. Hallitusryhmät ovat
yhdessä nostaneet esiin tärkeitä kokonaisuuksia normien purkamisessa. Näitä
ovat mm. mahdollisuus työttömyysetuuden käyttämiseen starttirahana, yrittäjän
perheen jäsenten aseman helpottaminen sosiaaliturvan osalta, peltojen
pinta-alojen toistuva mittaaminen, täydentävien ehtojen sanktiokerrannaisuuden
poistaminen sekä maa- ja metsätalouden energiantuotannon helpottaminen. Näihin
etsitään ratkaisuja.
Sääntelyn purkaminen jatkuu
edelleen. Esimerkkejä kansalaisten toimintaa rajoittavista byrokratian kukkasista
otamme mielellämme vastaan. Normien purkaminen etenee ripeästi, kun tiedostamme
yksityiskohtaisen ongelman, jota lainsäädännön, normituksen tai ohjeistuksen
osalta voidaan purkaa.