Energiaongelma

23.02.2022

Kohonneiden energiakustannusten aikana ihmisillä on aiheellinen huoli siitä, onko vara mennä töihin, lääkäriin tai kauppaan ja pysyykö yritys tai maatila pystyssä? Monissa kodeissa ja työpaikoilla nyt murehditaan arjessa pärjäämisestä.
 
Kaikki puolueet ovat olleet päättämässä hallituksessa sekä bensan ja dieselin veronkorotuksista että sekoitevelvoitteesta, jolla lisätään uusiutuvien biopolttoaineiden käyttöä.
  
Viime perjantaina saimme kuulla hallituksen ratkaisun hintojen nousuun. Hallituksen paketilla ei kaikkia asioita vielä ratkaista. Sillä pyritään vastaamaan polttavimpiin ongelmiin.
 
Työmatkavähennyksen parantaminen auttaa siinä, että ihmiset pääsevät kulkemaan töihin. Maksimiosuutta ja ajokilometrien arvoa nostetaan, jotta yhä useampi hyötyy vähennyksestä. Vähennyksen saa heti, kun korjauttaa verokorttinsa vähennysten muuttumisen vuoksi.

Ammattidieselillä tuetaan kuljetusyrittäjiä ja sitä on pidetty esillä jo pitkään. Moni yrittäjä on kohonneiden polttoainehintojen vuoksi todella tiukoilla, kun kaikkia kustannuksia ei ole pystynyt siirtämään samaa tahtia hintoihin.

Maatalouden talousrakennusten kiinteistöveron väliaikaisella poistamisella helpotetaan maatalouden tilannetta. Sanomattakin on selvää, että viljelijät tarvitsevat talven ja kevään mittaan muutakin. Suomalaista maataloutta ei ole varaa päästä loppumaan.
 
Polttoaineiden verotuksen alentaminen, edes väliaikaisesti, on tolkuttoman kallista ilman varmuutta siitä, että pumppuhinnat laskevat. Vaarana on, että hyöty valuu öljy-yhtiöiden katteisiin.
 
Eläkeläisiä, lapsiperheitä ja muita pienituloisia suomalaisia ja haja-asutusalueiden ihmisiä pitää auttaa. Siksi hallituksen pitää tulevina viikkoina seurata visusti tilannetta ja arvioida, mitä täsmätoimia vähävaraisimpien tukemiseksi vielä voidaan tehdä. Keinoina voisi olla vaikkapa perusturvan parantaminen, joka on vaikuttavinta köyhyyden helpottamista.
 
Keskusta ei hyväksy polttoaineiden lisäveronkorotuksia. Ei ylipäätään eikä etenkään näissä oloissa. Olemme tässä tilanteessa myös valmiita arvioimaan sekoitevelvoitteen toteuttamista uudelleen. Pidemmällä aikavälillä pitää tehdä politiikkaa, jolla polttoaineiden veronkorotuksista päästään eroon ja riippuvuutta ulkomaisesta öljystä vähennetään.
 
Siksi liikenteen verotus pitää muuttaa litraperusteisesta kilometriperustaiseksi.
Ja siksi ulkomaiset, saastuttavat, fossiiliset polttoaineet pitää mahdollisimman laajalti korvata kotimaisilla, puhtailla, uusiutuvilla polttoaineilla.

Kolumni on julkaistu Kalajokilaako -lehdessä 23.2.2022

09.04.2022Tarvitaan kansallinen omavaraisuussopimus
07.04.2022Perusasioiden politiikkaa
23.03.2022Huolenpito turvallisuudesta on tärkeintä
10.03.2022Uusi aika
24.02.2022Tukalia aikoja
23.02.2022Energiaongelma
18.02.2022Energian hintojen nousuun täsmätoimenpiteitä
17.02.2022Vakaasti eteenpäin
27.01.2022Kansa on puhunut, pulinat pois
13.01.2022Lähipalvelut vai keskittäminen?

Siirry arkistoon »