Energiaongelma

23.02.2022

Kohonneiden energiakustannusten aikana ihmisillä on aiheellinen huoli siitä, onko vara mennä töihin, lääkäriin tai kauppaan ja pysyykö yritys tai maatila pystyssä? Monissa kodeissa ja työpaikoilla nyt murehditaan arjessa pärjäämisestä.
 
Kaikki puolueet ovat olleet päättämässä hallituksessa sekä bensan ja dieselin veronkorotuksista että sekoitevelvoitteesta, jolla lisätään uusiutuvien biopolttoaineiden käyttöä.
  
Viime perjantaina saimme kuulla hallituksen ratkaisun hintojen nousuun. Hallituksen paketilla ei kaikkia asioita vielä ratkaista. Sillä pyritään vastaamaan polttavimpiin ongelmiin.
 
Työmatkavähennyksen parantaminen auttaa siinä, että ihmiset pääsevät kulkemaan töihin. Maksimiosuutta ja ajokilometrien arvoa nostetaan, jotta yhä useampi hyötyy vähennyksestä. Vähennyksen saa heti, kun korjauttaa verokorttinsa vähennysten muuttumisen vuoksi.

Ammattidieselillä tuetaan kuljetusyrittäjiä ja sitä on pidetty esillä jo pitkään. Moni yrittäjä on kohonneiden polttoainehintojen vuoksi todella tiukoilla, kun kaikkia kustannuksia ei ole pystynyt siirtämään samaa tahtia hintoihin.

Maatalouden talousrakennusten kiinteistöveron väliaikaisella poistamisella helpotetaan maatalouden tilannetta. Sanomattakin on selvää, että viljelijät tarvitsevat talven ja kevään mittaan muutakin. Suomalaista maataloutta ei ole varaa päästä loppumaan.
 
Polttoaineiden verotuksen alentaminen, edes väliaikaisesti, on tolkuttoman kallista ilman varmuutta siitä, että pumppuhinnat laskevat. Vaarana on, että hyöty valuu öljy-yhtiöiden katteisiin.
 
Eläkeläisiä, lapsiperheitä ja muita pienituloisia suomalaisia ja haja-asutusalueiden ihmisiä pitää auttaa. Siksi hallituksen pitää tulevina viikkoina seurata visusti tilannetta ja arvioida, mitä täsmätoimia vähävaraisimpien tukemiseksi vielä voidaan tehdä. Keinoina voisi olla vaikkapa perusturvan parantaminen, joka on vaikuttavinta köyhyyden helpottamista.
 
Keskusta ei hyväksy polttoaineiden lisäveronkorotuksia. Ei ylipäätään eikä etenkään näissä oloissa. Olemme tässä tilanteessa myös valmiita arvioimaan sekoitevelvoitteen toteuttamista uudelleen. Pidemmällä aikavälillä pitää tehdä politiikkaa, jolla polttoaineiden veronkorotuksista päästään eroon ja riippuvuutta ulkomaisesta öljystä vähennetään.
 
Siksi liikenteen verotus pitää muuttaa litraperusteisesta kilometriperustaiseksi.
Ja siksi ulkomaiset, saastuttavat, fossiiliset polttoaineet pitää mahdollisimman laajalti korvata kotimaisilla, puhtailla, uusiutuvilla polttoaineilla.

Kolumni on julkaistu Kalajokilaako -lehdessä 23.2.2022

17.03.2023Välitilinpäätöksen aika
09.03.2023Talouskasvu lähtee yrityksistä
24.02.2023Talous kuntoon - byrokratia kuriin
27.01.2023Edunvalvontaa
26.01.2023Veroasiaa vaalikentille
18.01.2023Vaikuttamisen paikka
09.01.2023Tieteellinen totuusko
28.12.2022Sähköä ilmassa
18.11.2022Näpit irti metsistä
03.11.2022Elintärkeä energia

Siirry arkistoon »